ÚvodLetadlaSopwith Camel F.1

Sopwith Camel F.1

Sopwith Camel F.1

 

Trojplošník Sopwith Triplane byl ve službě sotva šest měsíců, když se u útvarů začal objevovat jeho nástupce, Sopwith Camel (velbloud). Pravděpodobně nejslavnější letadlo I. světové války se tak jmenovalo pro typický „hrb" na hřbetě a v období mezi červnem 1917 a listopadem 1918 tento typ zničil nejméně 3000 nepřátelských letadel, což bylo víc, než dokázal kterýkoli jiný typ. Camel byl stroj čistých tvarů, vycházející konstrukčně z letounů Pub a Triplane, ale jeho výkony v boji byly poněkud ztíženy nesrovnatelně lehčí pilotáží předchozích typů. V rukou zkušených pilotů dokázal „velbloud" pěkně kousat, ale krouticí moment rotačního motoru byl tak velký, že vyvolával protivnou tendenci letounu překlápět se při startu na levou stranu. Následkem byl velký počet havárií nezkušených nováčků, ale pokud se stroj naučili ovládat, byl to výtečný letoun a zarputilý bojovník. Celková sériová výroba dosáhla 5490 letadel, mnohé z nich sloužily v cizích armádách.

 

Pod označením F.1 se skrývaly velbloudy s celou řadou různých motorů a s různou výzbrojí. Do sériových strojů se montovaly motory Bentley, Clerget, Gnome, Le Rhóne, všechny o výkonech mezi 100-150 k (75-112 kW) a motor Gnome Monosoupape s výkonem 180 k (134 kW). Mimoto existovala noční verze s dvojicí kulometů Lewis na dvojité lafetě namontované na středu horního křídla, přičemž kokpit musel být posunut asi o třicet centimetrů dozadu, aby pilot mohl zbraně obsluhovat. Byly namontovány také tlumiče výšlehů plamene a poziční světla. V této úpravě stroje dostávala Home Defence (Jednotky obrany země) a s jejich pomocí se podařilo zastavit rostoucí vlnu náletů německých bombardérů Gotha. Pod označením TF 1 byl pokusně stavěn jako bitevní stíhačka u firmy Nieuport et General. V této úpravě měl dvojici kulometů Lewis montovaných pro střelbu šikmo dolů a třetí na střední části horního křídla. Zobrazen je Camel F.1 s poválečným pomalováním, postavený u firmy Boulton & Paul.

 

Země původu: Spojené království
Typ: jednomístná bitevní stíhačka
Pohon: jeden 130k (97kW) rotační Clerget
Výkony: max. rychlost 185 km/h; operační dostup 5790 m; vytrvalost 2 h 30 min.
Váha: prázdný 421 kg; max, vzletová váha 659 kg
Rozměry: rozpětí 8,53 m; délka 5,72 m; výška 2,59 m; plocha křídla 21,46 m2
Výzbroj: dva pevné .303" kulomety Vickers plus max. čtyři 11,3kg pumy nesené na boku trupu

Partneři akce