ÚvodAktualityVítěz závodu Red Bull Air Race rozčísne nebe nad Plasy. „V Plasích létám opravdu rád,“ říká Martin Šonka

Vítěz závodu Red Bull Air Race rozčísne nebe nad Plasy. „V Plasích létám opravdu rád,“ říká Martin Šonka

Život v kokpitu je jasně jeho osudem. Elitní akrobatický pilot Martin Šonka létání doslova zasvětil svůj život a za svým cílem, touhami a splnění snů šel už od klukovských let. Poprvé k létání „přičichl“ v patnácti letech ve větroni. Postupně ovšem vystudoval vojenskou akademii a stal se armádním pilotem. Postupně vyměnil armádu za prestižní Red Bull Air Race. A vyplatilo se. Na začátku letošního roku jako první Čech v historii vyhrál závod legendární série. Teď míří na Den ve vzduchu s rádiem Kiss Proton a upřímně se těší. V Plasích se mu totiž podle jeho slov létá velmi dobře…

Na úvod nemůže chybět otázka k Vašemu vítězství v závodu Red Bull Air Race v Abú Zabí. Po vítězství to byla samozřejmě euforie a velké nadšení. Jak tak velký úspěch hodnotíte nyní s odstupem času? Pořád zůstává euforie?

Radost je samozřejmě pořád obrovská, nicméně euforie musela trošku jít stranou, jelikož je potřeba soustředit se na další závod a vůbec celou sezónu. Práce okolo příprav na další závody je tolik, že to jde poměrně snadno, aby se člověk nenechával příliš opájet vítězstvím v prvním závodě sezóny.

 Dá se říct, co bylo v závodě klíčové? Byl nějaký moment, který rozhodl?

Klíčové bylo, že vše klapalo, jak mělo. Letadlo fungovalo výborně, tým také a já se dokázal velice dobře koncentrovat na každý let.

Dokázal byste přiblížit laikům, co se s Vámi děje při takovém přetížení v tak vysoké rychlosti?

Je těžké to popsat někomu, kdo něco takového nezažil. Platí tady: "Kdo nezažil, neuvěří". Ono se toho vlastně zase tolik neděje. Sedím pořád pevně přikurtován k sedačce a koukám ven z okna. U toho ale na mě působí obrovská odstředivá síla, která způsobí, že moje tělo váží v ten okamžik téměř tunu. Vše je desetkrát těžší. Krev je tlačena z horní části těla a z hlavy směrem do nohou. Můžu u toho ztrácet periferní a barevné vidění.

 Na co se při letu soustředíte nejvíc? 

Na následující bránu, do které mířím a na trajektorii letu. Řízení letadla jako takové je pak naprosto podvědomá a automatická věc. 

 Jak vlastně vypadá Vaše příprava mezi závody?

Kromě fyzické přípravy a přípravy technické, tedy různých vylepšení na další závody, které se snažíme připravovat, používám během celé sezóny trénink letecké akrobacie jako přípravu pro závody Red Bull Air Race. Je to nejlepší trénink odolnosti proti přetížení. A za další mě to strašně baví a stále moc rád soutěžím v letecké akrobacii.

 Když se podíváme do nejbližších týdnů, jaký Vás čeká program?

Kromě permanentně běžící technické přípravy je to naprosto nutný fyzický trénink, a jelikož už známe trať příštího závodu v San Diegu tak též trénink na simulátoru a příprava taktiky. Dále spousta mediálních aktivit a různých besed. A samozřejmě jak počasí dovolí, zahájím konečně i systematický trénink letecké akrobacie. Už mě po zimě svědí ruce.

Vzpomenete si ještě na Vaše úplné začátky s akrobatickým létáním? Co bylo nejtěžší?

Samozřejmě na všechno si pamatuji, ať už to byly začátky s akrobacií na kluzácích nebo později na motorových letounech. Akrobacie mě vždycky tak naplňovala, že jsem se nikdy nesoustředil na těžkosti, které přináší, ale užíval jsem si to, jak úžasný sport to je. Později v soutěžní a vrcholné akrobacii je nejtěžší to, kdy už trénink opravdu bolí, natrénovat všechny varianty tisíců figur lépe než ostatní.

 Na Dni ve vzduchu s rádiem Kiss Proton v Plasích jste již vystupoval a od diváků jste si vysloužil velké ovace. Na co se mohou těšit v letošním ročníku?

V Plasích létám opravdu rád, je to krásné letiště v krásném kraji. Diváci tu jsou vždycky fantastičtí. Určitě zalítám velkou část své loňské freestylové sestavy, se kterou jsem obhájil titul mistra Evropy. A určitě přidám spoustu dalších manévrů, které se, doufám, budou divákům líbit.  

Partneři akce