Jedním z historických letadel, které si budou moct fanoušci v Plasích prohlédnout na zemi i ve vzduchu, bude replika Caudron G.3. S originálem tohoto letadla například pilot Julese Védrinese přistál v roce 1919 na střešní terase jednoho z nejznámějších nákupních center Galeries Lafayette v Paříži a pilot Durafoure s ním přeletěl vrchol Mont Blancu. Jeden z pamětníků o Gaudronu G.3 řekl: „Když se chtěl někdo na něm zabít, musel si vzít s sebou do kabiny pistoli.“

První plány na stavbu repliky letounu Caudron G.3 z roku 1913 začala spřádat parta nadšenců v Brně v roce 2009. Když si poprvé prohlíželi plán letadla z francouzského leteckého muzea Le Bourget, Petr Svoboda, jeden z hlavních aktérů projektu řekl: „No to je pěkná vrána s klenutým profilem, ta bude tak na poletování nad letištěm.“ To, co se dělo v následujících letech, ale předčilo veškerá očekávání. Letadlo nakonec uletělo fenomenální trasu mezi Českou republikou a Francií, měřící přes 2 tisíce kilometrů!

Otcem myšlenky na vznik repliky Caudronu G.3 je Vladimír Handlík, ředitel leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi. V letadle, které se konstruovalo 8 let, je australský sedmiválcový hvězdicový motor Rotec 2800 o výkonu 110 koní. Rozpětí křídel je 11 metrů. Pilot Petr Handlík stroj zalétal a provedl také úplně první let v září 2017.

Po mnoha dalších krátkých zkušebních letech zpravidla nad mladoboleslavským letištěm, po hodinách studování map a plánování cesty, po pečlivém zkoumání vlastností stroje, pak nastal den D.

Expedice, při které měl Caudron G.3 doletět do francouzského La Ferté Alais, začala 17. června 2018. V průběhu mise byl letoun ve vzduchu celkem 21 hodin a 23 minut a za tento čas bezpečně ulétl vzdálenost 2 000 km. Mimochodem – na cestě tam i zpět měl mezipřistání na letišti Aeroklubu Plasy. Replika letounu prokázala vynikající letové i technické vlastnosti. Za celou dobu letu neměla jedinou závadu.