Den ve vzduchu s Plzeňským krajem se v letošním roce nese také v duchu 100. výročí založení Československa. Skutečnou výpravou do historie bude představení letadla Avia BH-1. Letoun, který byl vyrobený v roce 1920, byl vůbec prvním moderním a zcela originálním strojem celodřevěné konstrukce společnosti Avia. Unikátem se stal i proto, že byl vůbec prvním československým dolnoplošníkem. Tato koncepce se přitom ve světě prosadila až o mnoho let později.

„Letoun Avia BH-1 byl v roce 1920, na První československé mezinárodní letecké výstavě, oceněn dokonce prezidentem republiky T. G. Masarykem finančním darem 100 000 korun. Díky daru a následné státní zakázce na výrobu vojenských letounů, společnost Avia nezanikla,“ říká Marcel Sezemský.

Letadlo bylo velmi úspěšné i na poli sportovních úspěchů. V roce 1921 se prosadilo na 1. národním leteckém mítinku, kde zvítězilo v soutěži spolehlivosti a v okružním letu republikou. Trať dlouhou 860 kilometrů zvládlo zdolat průměrnou rychlostí 125 kilometrů za hodinu. V dalším roce se pak letoun představil také na leteckém dni Západočeského aviatického klubu v Plzni na Borech.

Návštěvníci v Plasích se mohou těšit na skutečnou raritu. A sice na dokonalou letuschopnou kopii. Za výrobou stojí nadšenec a expert na historii letadel Marcel Sezemský. Výroba mu trvala od roku 1997 až do roku 2001. V součtu to znamenalo neuvěřitelných 8 tisíc odpracovaných hodin.

„Projekt výroby kopie letounu Avia BH-1 byl realizován především s partnerskou podporou podniku KOH–I–NOOR Praha a s podporou dalších soukromých subjektů. Kopie letounu se mezi roky 2001 až 2018 účastnila více jak 100 veřejných akcí - leteckých a dětských dnů, propagačních letů, vzpomínkových akcí, festivalů a dalších exhibicí, včetně několika akcí v zahraničí,“ vzpomíná Marcel Sezemský.