AT-6C Harvard: Americký cvičný stroj z roku 1942

Jedním z historických skvostů, které se v závěru dubna představí na letišti v Plasích bude americký cvičný letoun AT-6C z roku 1942. Je jedním z mála ze zhruba 15.000 vyrobených kusů, který má dlouhou, úspěšnou a dobře zmapovanou historii.

Harvardy nesly na svých bedrech drtivou část pokračovacího výcviku spojeneckých stíhacích pilotů v západní části světa. V období II. světové války by se v USA určitě těžko hledal pilot stíhačky, vycvičený v době války a v první dekádě po ní, který se s tímto typem letounu nikdy nesetkal.

Harvard z Muzea Točná byl vyroben v roce 1942 a originální je v tom, že pro jeho výrobu bylo v zadní části trupu a na ocasních plochách použito při výrobě dural dřevo. Letouny označené jinak než AT-6C byly celokovové. Velká část "polodřevěných" Harvardů skončila ve skladech a z nich byly postupně vytahovány a přestavovány na celokovové. A to byl i válečný osud našeho stroje. Po vyrobení 18.6.1942 v Dallasu jako námořnický SNJ-4 byl sice přebrán US Navy na výcvikové základně Corpus Christi, ale v příštích letech nalétal pouhých pár hodin, což ukazuje spíš jen na občasné konzervační lety, než na využití ve výcviku. Chvíli po válce byl uskladněn a čekal na svůj další osud. V roce 1952 tento kousek odkoupila firma Volitan Air services, přestavěla ho na celokovový a dále podle požadavků Jihoafrického letectva (SAAF) do standardu "Harvard". To obnášelo navíc změnu palivového systému a dalších drobností. Následně byl dodán do Jižní Afriky, kde měl strávit v aktivní službě příštích téměř 45 let a odvedl obrovský kus práce při výcviku pilotů.

Po konci služby u SAAF byl Harvard uveden do provozu opět v USA, a to v roce 1998. Létal tam až do roku 2016, kdy byl odkoupen Točnou se záměrem sloužit přesně k tomu, k čemu byl vyroben - tedy k výcviku pilotů jednomotorových pístových stíhacích letounů. Dlouhou cestu lodí a vzduchem ukončil v únoru 2017.

Zajímavostí na Harvardu z Muzea Točná je jeho barva. Ta se leckomu může zdát „zašlá“, nicméně kromě oranžové barvy, která byla obnovena v roce 2005, je barva na stroji původní. Poslední nástřik tak provedla SAAF před více než 30 lety a má tak svoji historickou hodnotu.

Den ve vzduchu se uskuteční 29. a 30. dubna. AT-6C Harvard se ukáže v plné parádě navíc včetně akrobatického vystoupení. Máme se rozhodně na co těšit.  Vstupenky si můžete v předprodeji pořídit ZDE.

 

Zdroj fotografií:

www.tocna.cz

www.classictrainers.cz / Michal Krechowski

Partneři akce