Letectví v Česku a také v Československu má krásnou a bohatou historii a skupina Bemobox o tom přesvědčí i mladší generace. Čtyři zkušení piloti totiž budou na nebi v Plasích prohánět ikonické české stroje Zlín 142 a 43. Jednoho z pilotů – Jiřího Kubeleho jsme pro vás vyzpovídali.
Kdo tvoří skupinu Bemobox?
Jsme celkem čtyři zkušení piloti, kteří létáme s nadšením a srdcem. Já (Jiří Kubele) létám jako číslo 1 na Zlínu 43, stejně jako dvojka Karel Vobořil. Toho navíc diváci uvidí v rámci hlavního programu i v solo akrobacii. Na Zlínech 142 létají parťáci Jiří Huml jako trojka a jako 4 Vítězslav Nováček.
Na jakých strojích létáte?
Máme dva Zlíny 142, což je dvoumístné, komplexní letadlo. Na tomto letadle se cvičí piloti pro armádu, ale zároveň je to i akrobatické letadlo. Krásné na tomto stroji je, že je to kompletně české letadlo. Další dva stroje jsou Zlín 43 a to už jsou čtyřmístné stroje. Nejsou akrobatická, ale mohli se na nich cvičit základy vyšší pilotáže. Je hodně podobné Zlínu 142 a dalo by se říct, že 142 vycházela ze Zlínu 43.
Když jsme ve vzduchu diváci tyto dva typy poznají díky negativnímu šípu na Zlínech 142, takže křídla míří lehce dopředu a Zlín 43 je má v ose.
Co vlastně znamená Bemobox?
Zakladatelem tohoto uskupení byl zakladatel letecké školy Bemo Air pan Dráp a ten s odkazem na boleslavské skupiny v roce 1962 a jako poctu boleslavským pilotům založil a začal létat v Bemoboxu. Bemobox létal na leteckých dnech a létal do roku 2008. Těch letadel, která máme my stále ubývá, tak jsme v loňském roce Bemobox oživili a zvolili tento název.
Na co se mohou diváci na Dni ve vzduchu těšit?
Ukážeme jednoduchou choreografii, nízký průlet na dráhu před lidmi, stoupání do cca 100 m výšky. V rámci vystoupení předvedeme nějaké zatáčky nebo osmičky a z toho se seřadíme do schodů. Formace pak nemá tvar čtverce, ale letouny jsou v jedné ose za sebou a to vypadá jako schody. Z této formace se pak jednotlivě rozcházíme a přecházíme do trefování balónků. Žádná jiná formace u nás zatím nedokázala do své show zakomponovat trefování balónků. Na tom se perfektně cvičí obratnost a zaměřování.
Trefování balonků bude takový hřeb ukázky?
Je to tak. Letadla při tom vytváří manévry, které jsou někdy až akrobatické. Zajímavé na tom je to, že vy nevíte, co ten balonek udělá, protože ten vzduch je zvířený od pilotů před vámi. Takže je to taková naháněná. Chceme hlavně pobavit lidi a trefit co nejvíc balonků. Sice to někdy nevypadá, ale na ty balonky letíme i v rychlosti přes 200 km v hodině.