Návštěvníci Dne ve vzduchu s Plzeňským krajem se mohou těšit na skutečně historickou lahůdku v podobě letounu Polikarpov PO-2 (U2) Kukuruznik. Vznik legendy sovětského letectví se datuje v roce 1927. Největší slávy se ale dočkal ve druhé světové válce, kdy byl opravdovým postrachem německé armády.

Největší předností dvojmístného dvouplošníku byl jeho extrémně tichý motor. Využívaný byl jako cvičný, spojovací, štábní, dopravní, sanitní, průzkumný, ale také jako velmi efektivní bombardovací letoun. Právě díky extrémně tichému motoru byl nasazován zejména do nočních akcí, kdy se dokázal k cíli přiblížit až neskutečně blízko a nekompromisně tak nepřítele zlikvidovat.

Sami Sověti ho přezdívali „Kukuruznik“ nebo-li „Sekáč kukuřice“. V největší míře byl vysílán do akcí jako noční zásobování partyzánských jednotek a odvoz raněných, noční řízení letecké palby i noční bombardovací útoky. Právě noční nálety na německé jednotky se pro něj staly typické a největší slávu přinesly 46. pluku vojenského ženského letectva. Němci tak tyto ženské jednotky pojmenovali „Noční Čarodějnice“ (Nachthexen). Pluk nakonec začal sám tuto přezdívku používat.

Letadlo bylo konstrukčně postupně vylepšováno. V roce 1944 byl pak přejmenován na počest tragicky zesnulého konstruktéra Polikarpova na Po-2. Výroba stroje byla ukončena v roce 1953. Letadlo používal také 1. Československý armádní sbor a po válce i československé letectvo pod označením K-62.

Na Dni ve vzduchu s Plzeňským krajem se diváci mohou těšit na letoun vyrobený v roce 1937 v Sovětském svazu. Nasazený byl i za druhé světové války, z letového provozu byl vyřazený v roce 1975.

V letech 2004 až 2005 proběhla jeho kompletní rekonstrukce. Nyní má domovskou základnu v Leteckém muzeu Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi. „V květnu 2014 se nám podařilo tento letoun získat a přeletět ho přes slovinské a rakouské alpy do jeho nového působiště v Mladé Boleslavi. Letoun se zde poprvé předvedl při příležitosti desátého dobového leteckého dne v červnu 2014 a sklidil zasloužený obdiv a ohlas,“ říká Petr Handlík z leteckého muzea. Před zhruba třemi lety prošel stroj dalšími úpravami a dostal také své původní ruské vojenské označení.