Auster Mk.V, který se poprvé představí v Plasích, byl vyroben v roce 1945 a svou službu zahájil v srpnu téhož roku ve službách Royal Air Force (RAF), kde zůstal až do listopadu 1953. Nejprve létal jako pozorovací a fotografický letoun na testovací bázi RAF v Boscombe Down, a posléze přešel k 661. Squadroně RAF na letišti v Kenley. Zajímavostí je, že na tomto letišti v roce 1941 operovala také česká 312. stíhací peruť, která na Austerech také létala.
Po ukončení vojenské služby byl tento Auster přemístěn do civilního sektoru, kde v barvách britské letecké společnosti Channel Airways Ltd. létal mezi lety 1954 a 1972. Během této doby se dochovaly kompletní palubní deníky, které poskytují cenné informace o jeho civilní kariéře.
V letech 1994 až 2008 prošel letoun v Švýcarsku náročnou renovací, během které byl zrestaurován do původního stavu. Auster Mk.V je aktuálně vybaven kompletní sadou originálních přístrojů a je osazen originálním vojenským motorem Lycoming O 290-3 z roku 1945, který má maximální výkon 130 hp. Dvoulistá dřevěná vrtule pochází od dalšího již zaniklého britského výrobce, firmy Horden Richmond.
Letoun je opatřen šedou kamufláží, která patřila 661. Squadroně RAF, kde Auster ukončil svou vojenskou kariéru. Tento historický letoun bude k vidění na Dni ve vzduchu a jeho přítomnost tak bude zajímavým připomenutím vojenské a civilní historie.
Obecně o Taylorcraft Auster
Vojenské operace vyžadují kromě úderných stíhaček a bombardérů i spolehlivá lehká letadla. Tato letadla, vybavená schopností krátkého vzletu a přistání, zajišťují spojovací a průzkumné mise a pomáhají řídit dělostřeleckou palbu. Právě tato nenápadná práce na frontě, často ve velmi nebezpečných podmínkách, byla svěřena britským letounům Taylorcraft Auster.
Auster je hornoplošník s vzpěrami, ostruhovým podvozkem a konstrukcí tvořenou trubkovým rámem potaženým plátnem. První modely byly vyráběny od roku 1939 jako dvoumístné stroje určené také pro civilní sektor. S vypuknutím druhé světové války byly civilní verze mobilizovány. Varianty Mk I až Mk III byly dvoumístné a odlišovaly se především typy motorů. Následující modely Mk IV a Mk V které nabízely místo pro třetího člena posádky, umístěného za předními dvěma sedadly.